Luk menu

31. marts 2016

Vespa – ægte italiensk nostalgi

Har du også dagdrømt om en ferie i Italien, hvor du kører i bakkede landskab i Toscana eller ad de gamle brostensbelagte gader i Firenze eller Rom på en Vespa? At rejse på en Vespa er synonym med Italien og frihed, helt som vi forestiller os at Italien skal være. Vespaer er og har i mange år været et kulturelt symbol på det ægte Italien, og vi bliver jævnligt mindet om den italienske drøm, når vi ser en Vespa passere forbi i en reklamefilm for italienske tomater eller ser den gamle film ”Prinsessen holder fridag” helt tilbage fra 1953 med Audrey Hepburn og Gregory Peck. Siddende på en hvid Vespa kører de på opdagelse sammen gennem Roms fantastiske torve og mellem de mange historiske bygninger.

Vores Vespa.

IMG_1592

Længe har vi også hos Quist Wine drømt om at eje sådan et italiensk ikon. Vi har på adskillige ture rundt i Italien kikket efter en Vespa, på loppemarkeder, hos venner eller andre steder hvor vi mente det muligt at få fingrende i sådan en hveps. Hver gang faldt drømmen på at de også i Italien har fundet ud af at Vepaen er blevet et Ikon. Drømmen blev dog pludselig virkelighed, da vi fandt en renoveret model i den cremede farve fra årgang 1962, til en fornuftig pris. Hjem til Aalborg fik vi Vespaen som nu skulle tjene som transportmiddel i byen og som kørende reklame søjle for Quist Wine, men hvem havde glemt at fortælle os, at en Vespa med 150 ccm kræver motorcykel kørekort?

Så indtil dette er erhvervet tjener denne smukke gamle Vespa som reklame blikfang i stuen hos Quist Wine.

 

Vespaens fødsel

images-2

Vespaen blev født i 1946 umiddelbart efter afslutningen på anden verdenskrig, hvor ikke mindst Italien deltagelse havde resulteret i stor fattigdom i store dele af landet. Staten Italien havde derfor behov for hurtigt at komme på fode igen, og italienerne manglende en praktisk og billig måde at kunne transportere sig til og fra arbejde.

Med det i tankerne skabte Enrico Piaggio Vespaen. Et tohjulet køretøj beregnet til arbejderne og ikke mindst til kvinderne. Nu kunne kvinderne, takket være det gennemtænkte design køre på en knallert uden at bekymre sig om, at der kjoler blev beskidte af mudder, snavs og olie. Pludselig var det ikke kun den mandelige del at italieneren, der var i bevægelse, men hele Italien.

 

Hvorfor hedder den egentlig en Vespa?

IMG_0717

Der er flere teorier om hvorfor Vespaen fik navnet. Den mest kendte og måske også korrekte er, at navnet stammer fra det udråb som undslap Enrico Piaggio, da han første gang så hans egen prototype på knallerten ” Sembra una Vespa” Det ligner en hveps! Her tænkte han naturligvis på den summende lyd som kommer fra motoren, samt den form på køretøjet, som minder om insektets form.

Skriv et svar